Hvordan man behandler rosacea naturligt

In English 🇬🇧

Der er efterhånden nogle stykker, der har spurgt mig, om jeg har nogle gode råd til, hvordan man naturligt kan behandle rosacea.

Personligt er jeg heldigvis blevet forskånet for denne hudlidelse, men jeg ved en del om hud, om inflammatoriske tilstande i både hud og krop, noget om årsagerne til at de opstår, og hvad man kan gøre ved dem.

Hvad er rosacea

rosaceacoll.png

Dette indlæg indeholder links til de produkter, som jeg selv bruger eller kan anbefale. Hvis du køber produkter gennem disse links, vil prisen være den samme for dig, og jeg vil modtage en lille provision, som hjælper med til at støtte denne blog. Du kan læse om min affiliatepolitik her.

 

Rosacea er en godartet, kronisk inflammationstilstand i ansigtet. Sygdommen viser sig ved rødme, hævelse/ødemer og bumselignende tilstande, først og fremmest i ansigtet. I sjældnere tilfælde kan hårbunden, ørerne, brystet, halsen og ryggen også rammes. En variant af rosacea rammer også øjnene. Rosacea rammer fortrinsvis kvinder og typisk i 30 til 50-årsalderen. Mænd med sygdommen er ofte hårdere ramt end kvinder. Sygdommen er almindelig, især i Skandinavien pga. vores lyse, ofte sensitive, hud. Ubehandlet vil rosacea ofte forværres over tid.

Rosacea ses som forskellige stadier af ansigtsrødme, blussen, karsprængninger og inflammation. Sygdommen beskrives ved 4 stadier:

STADIE 1 - ERYTHEMATØS OG TELANGIECTATISK ROSACEA

Kraftige rødmeudbrud, blussen, karsprængninger, sart hud og generelt ubehag i huden – en varm og/eller brændende fornemmelse. Rødmeudbrud – flushing – forekommer ofte i forbindelse med skiftende varme/kuldepåvirkninger og visse fødevarer men også emotionelle faktorer. Rødmeudbrud skyldes hurtig tilstrømning af blod til de små blodkar, som udvides – og problemer med efterfølgende tømning af blodkarrene. Med tiden kan tilstanden blive permanent.

STADIE 2 - PAPULOPUSTULØS ROSACEA

Mere permanent rødme, blussen, hævelse/ødemer, karsprængninger og aknelignende betændelsestilstande især på kinderne. Det ligner infektion, men skyldes ikke smitsomme bakterier. I forhold til almindelige bumser – akne – har man ingen hudorme ved rosacea. Huden vil også typisk være mere tør og mere udtalt og ensartet rød end ved akne. Nogle gange kan de bumselignende tilstande gå i sig selv igen

STADIE 3 - HYPERPLASTISK ROSACEA (RHINOPHYMA)

Permanent rødme og forstørrelse af kirtlerne på næsen, så den bliver puklet. Denne tilstand med fortykning af huden, især på og omkring næsen, ses oftere hos mænd end hos kvinder – 95% af tilfældene ses hos mænd.

STADIE 4 - OCULÆR ROSACEA

Når rosacea sætter sig på øjnene går symptomerne fra en fornemmelse af svie og grus i øjnene til røde knopper og markante inflammationer omkring øjenlågene.

Rosacea udvikler sig ikke nødvendigvis fra stadie til stadie. Man kan gå direkte til f.eks. stadie 2, og man kan forblive på ét stadie gennem lang tid – eller altid.

Hvorfor får man rosacea

Den konventionelle vestlige medicin har endnu ikke helt kunnet lokalisere årsagen til, at man får rosacea, men man arbejder med mulige årsager som:

  • Et overaktivt immunsystem.

  • Utæt tarm

  • Hårsækmider

  • Generel ubalance i kroppen

  • Stress

Traditionel kinesisk medicin (TKM) og det indiske holistiske healingssystem Ayurveda har imidlertid nogle andre bud på den bagvedliggende årsag.

TKM arbejder med ubalancer i lever og galdeblære eller problemer med både tyktarm og lunger på samme tid som nogle af årsagerne til rosacea.

TKM og Ayurveda bruger aktivt elementer som luft, vand og ild i forbindelse med krop og healing, som man i Vesten ikke gør på samme bevidste måde. Og begge healingsystemerne arbejder også ud fra at rosacea bl.a. kan komme af en ubalance i ”ild-elementerne” – af for meget ”ild” eller varme. Og det er disse ”varme-” funktioner og -reaktioner i kroppen, der helst skal være i balance, for at vi kan fungere optimalt.

Eksempler på varme og ildelementer i kroppen er:

  • Fordøjelsen (forbrændingen)

  • Stærk krydret mad (hot)

  • Inflammation

  • Stress

  • Iltert temperament (vrede og utålmodighed etc.).

Når disse elementer er ude af kontrol kan det medvirke til at udløse lidelsen. Så ifølge disse teorier kan man lindre sin rosacea ved bla. at få styr på sin krops ”ild”.

7 naturlige måder du kan behandle rosacea på

Vi vil gerne have en lille gavnlig flamme kørende hele tiden, men ikke en ukontrolleret ildebrand, der raser.

Hvad nærer en ild? Det gør brænde, varme og ilt. Hvordan styrer man så varme og ild? Det gør man med vand, afkøling og anti-oxidanter.

Overført til kroppen kan man gøre det gennem følgende 7 trin:

1. Spis en anti-inflammatorisk kost og en kost baseret på ”kølende”, friske og økologiske madvarer

  • Kølige, søde, stabiliserende fødevarer, med højt vandindhold. Dvs. masser af friske økologiske grøntsager, bær og frugter med højt vandindhold som fx ananas og meloner.

  • Friske mandler, valnødder og chiafrø. Men husk at nødder og frø skal udblødes i vand, i minimum fire timer før du spiser dem.

  • Fede fisk som laks og makrel, men helst de økologiske, så du undgår tungmetallerne.

  • Kød fra økologisk opdrættede dyr – foretræk små dyr som fjerkræ.

UNDGÅ

unhealthyhv.png

Undgå at hælde mere ”brænde” på systemet. Hvilket vil sige at du bør holde dig fra:

  • Raffinerede fødevarer som sukker, friturestegt mad, færdigretter, forarbejdede fødevarer, koffein, alkohol og mad der er salt, surt, stærkt krydret eller har en skarp smag som fx stærk ost.

  • Syrnede mælkeprodukter som skyr, kærnemælk, yoghurt, kvark, A38, tykmælk, ymer, creme fraiche, koldskål, cultura, fromage frais.

antiinflam.png

2. Undgå immunboostende kosttilskud - indtag i stedet masser af antioxidanter

Immunsystemet beskytter kroppen mod fjendtlige bakterier, vira og andre skadelige mikroorganismer. Men i forbindelse med visse inflammatoriske hudsygdomme som rosacea kan immunceller gøre mere skade end gavn. Den kroniske rødmen og inflammation i ansigtet, som er kendetegnet ved rosacea, giver et overaktivt immunsystem, fordi immunsystemet konstant sender et meget stort antal immunceller til ansigtshuden.

Disse immunceller slår ”lejre” omkring ansigtsblodkarrene, og frigør inflammatoriske stoffer, der kan udvide og svække blodkarvæggene og give aknelignende knopper.

Immunceller, der slår lejr i huden kan frigive skadelige enzymer og frie radikaler, direkte på blodkarrene. Frigivelse af disse stoffer er en normal funktion, der er vigtig for at beskytte og ødelægge mikroorganismer; men denne respons er ikke nyttigt i forbindelse med rosacea, fordi der ikke er mikroorganismer involveret i denne lidelse. Så denne immunrespons virker i stedet mod hensigten da disse enzymer og frie radikaler, kan forårsage omfattende skade på blodkarvægge.

Immunstyrkende kosttilskud, der kan forværre rosacea:

  • Gyldenris

  • Hyldebær

  • Echinacea (når det tages i mere end 7 til 10 dage)

  • Tomentosa

  • Hvidløg (ved høje doser er dette en kraftig udløser af rødmen)

  • Reishi

  • Maitake

  • Cordyceps

  • Råmælk

  • Beta-glucaner

Fyld op med antioxidanter og "Superfoods" i stedet

Antioxidanter og "superfoods"er sikrere alternativer til at understøtte immunsystemet uden at udløse yderligere inflammation og rødmen.

En af de bedste måder at holde immunsystemet stærkt og undgå ovennævte bivirkninger på er at fylde indkøbsvognen med varer fra frugt- og grøntafdelingen i supermarkedet. En kost rig på frugt og grøntsager hjælper med at styrke immunforsvaret og reducere inflammationer, fordi disse superfoods er næringsrige og indeholder antioxidanter.

Antioxidanter er vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, som beskytter og reparerer celler mod skader fra frie radikaler.

De tre vigtigste antioxidant-vitaminer er:

1. Betacaroten

Gode kilder: Abrikoser, asparges, rødbeder, broccoli, cantaloupe, gulerødder, majs, grønne peberfrugter, grønkål, mango, majroer, grønne bladgrøntsager, nektariner, ferskner, grapefrugt, græskar, squash, spinat, søde kartofler, mandariner, tomater og vandmelon.

2. C-Vitamin

Gode kilder: Bær, broccoli, rosenkål, cantaloupe, blomkål, grapefrugt, honningmelon, grønkål, kiwi, granatæbler, mango, nektariner, appelsin, papaya, peberfrugter, søde kartofler, jordbær og tomater.

3. E-vitamin

Gode kilder: Olivenolie, nødder, broccoli, gulerødder, sølvbeder, spinat og bladgrønt, mango, papaya, græskar, røde peberfrugter, solsikkefrø og krebs.

A-VITAMIN/BETACAROTEN

A-VITAMIN/BETACAROTEN

C-VITAMIN

C-VITAMIN

E-VITAMIN

E-VITAMIN

3. Heal dine tarme og styrk fordøjelsessystemet

Få styr på mavesækken

Tag en tår æblecidereddike hver dag, og få styr på mavesækken og undgå sure opstød (ild).

Selvom det kan virke kontraintuitivt, kan æblecidereddike faktisk hjælpe med til at forhindre halsbrand og sure opstød. Mavesyren er kroppens naturlige våben mod skadelige bakterier i maden, og skal være høj for at sikre en god fordøjelse og næringsoptagelse. Modsat, hvad mange tror, så er sure opstød fx ofte et tegn på, at man har for lidt mavesyre.

Æblecidereddike er et af de bedste og naturlige midler til at balancere pH-værdien i kroppen og til at justere mavesyren. Drik en spiseskefuld før ethvert måltid, eller hvis du synes det er i overkanten, så i hvert fald én gang dagligt, og du vil opleve en væsentlig positiv forandring af hud, hår, negle, energi og generelt velbefindende efter ret kort tid.

Få balance i fordøjelsessystemet

En sund hud starter i tarmene, og de fire bedste måder at styrke sin fordøjelse på er ved at:

  1. Spise probiotikarige fermenterede fødevarer (surkål, kombucha, kimchi osv.), eller spis dagligt et kvalitetskosttilskud. Probiotika befolker dine tarme med sunde bakterier, hvilket forbedrer fordøjelsen, reducerer inflammation og hjælper med at oparbejde en sund og strålende hud.

  2. Drikke æblecidereddike. Vi nævner den lige igen, for æblecidereddiken er også en fermenteret fødevare, og de rå, pasteuriserede udgaver af den er fulde af enzymer og gavnlige bakterier.

  3. Spise bone broth så ofte som muligt. Ved regelmæssigt at drikke bouillon eller bruge det i opskrifter, kan man fremme en sund tarm og reducere inflammationer. Kollagen, glycin og gelatine er de vigtige spillere her.

    Undersøgelser viser, at gelatine styrker tarmene, tarmslimhinden og kan bekæmpe fødevaresensitivitet (fx overfor gluten- og mejeriprodukter). Boullionen hjælper med at øge vækst af probiotika (gode bakterier) i tarmen og støtter sunde inflammationsniveauer i fordøjelseskanalen. 

    Bouillon er let fordøjeligt og beroligende for fordøjelsessystemet. 

    Kollagen er også en vigtig spiller til at forbedre fordøjelsen og tarmenes sundhed. Det hjælper med at danne bindevæv og med tætne og genopbygge tarmslimhinden, så madpartikler, større molekyler og giftstoffer holdes inde i tarmene, hvor de hører til, og ikke slipper ud i blodbanen, hvor de skaber inflammationer.

    Udover at hjælpe med at hele tarmslimhinden hjælper kollagen også med vandoptagelse inde i tarmene, så tingene kan bevæge sig mere let ud af kroppen.

    Disse tarmhelende egenskaber er også med til at styrke og støtte immunforsvaret og gendanne en sund inflammationsrespons.

  4. Overvej evt. et tilskud af MSM-pulver som har vist sig at kunne lindre rosacea og styrke hud, hår og tarme.

4. Beskyt ansigtet mod sol

Få lidt sol, men undgå sol i ansigtet. Brug en hat med bred skygge eller brug et solbeskyttende produkt, der ikke irriterer huden – det kan være svært at finde, men man kan heldigvis selv lave sin sololie med kokosolie og zinkoxid. Det tager 5 minutter. Denne hjemmelavede sololie kan holde sig i lang tid, og den er helt ren.

5. Undgå overophedning af kroppen

Undgå derfor sauna og andre varme aktiviteter, som længerevarende hård fysisk træning a la lange løbeture. Gå i stedet ture i naturen og/eller træn intervaltræning maks. 20 minutter 1-2 gange om ugen.

6. Afkøl sindet

Stress og følelser som vrede, bitterhed, angst og utålmodighed er følelser, der virkelig kan sætte fut under galdeblæren, og de kan også påvirke lungerne - og det er de organer, der ifølge TKM er ansvarlige for rosacea symptomer. Så en væsentlig del af rosaceabehandlingen er brug af stresshåndteringsværktøjer og “anger-management”.

Ideer til at komme i Zen-mode:

  • Daglige åndedrætsøvelser

  • Meditation og mindfulnessøvelser

  • Taknemmelighedsøvelser

  • Lydterapi

  • Samtaleterapi

  • Hypnoterapi

  • Gåture i naturen

  • Dagbog

7. Brug skånsomme rengørings- og hudplejeprodukter

Vælg skånsomme produkter og undgå så vidt muligt kemiske tilsætningsstoffer i hudpleje, kost og i vask og rengøring. Brug så naturlige pleje- og rengøringsmidler som muligt.

Huden skal have det godt og forkæles med god fugt, derfor er det vigtigt, at man tjekker ingredienslisten inden man køber et produkt.

Undgå produkter hvor disse ingredienser fremgår af emballagen:

  • Alcohol

  • Camphora

  • Fragrance

  • Glycolic acid

  • Lactic acid (frugtsyre/mælkesyre)

  • Menthol

  • Sodium laurel sulfate (natriumlaurylsulfat - det finder man tit i shampoo og tandpasta)

  • Urea (carbamid)

Tip: Bog om naturlig cleaning

en guide til den bedste hudpleje, hvis du lider af rosacea

Sørg for at behandle din hud ekstra kærligt og varsomt.

Pleje af rosacea hud handler først og fremmest om at fugte, beskytte og rense huden uden at irritere den. Det betyder, at man som nævnt skal bruge særligt skånsomme produkter.

1. Undlad at gnide og gnubbe på huden

Hold dig fra ansigtsscrubs, eksfolierende produkter, vaskeklude og andet voldsomt da disse muligvis kan gøre ondt være.

2. Rens ansigtet to gange dagligt, men skånsomt – virkelig skånsomt

Når man renser ansigt morgen og aften, fjerner man den olie og det snavs, som er med til at irritere huden. MEN brug en mild, ikke-irriterende rens med en pH-værdi der ligger mellem 4,5 - 5,9 (min Hydrating Cleansing Gel har en pH på 5,2). Huden har nemlig også en naturlig sur kappe som består af gode fedtstoffer samt sure stoffer fra sved og gavnlige bakterier, som beskytter mod udtørring irritation og infektioner. Jo højere pH-værdi en sæbe har, des mere affedter og forstyrrer den hudens balance.

3. Brug et godt fugtighedsprodukt hver dag

Hvad enten din rosacea gør din hud tør eller fedtet, er det vigtigt, at den får tilført fugt, og at den fugtighedscreme du bruger er en som huden både kan ånde i og som samtidig kan holde på fugten. Det kan nemlig hjælpe med at mindske irritation, og gøre at huden føles mere behagelig.

En god fugtighedscreme kan yderligere være med til at forbedre resultaterne af den behandling man ellers får mod sin rosacea.

Gå efter cremer, der indeholder ceramider, hyaluronsyre eller glycerin, for det er ingredienser man gerne vil have i sin fugtighedscreme, da disse virkestoffer - især ceramider, forbedrer hudens barriere og signifikant reducerer den hastighed, hvormed fugten fordamper ud gennem hudens overflade.

4. Test hudplejeprodukter og makeup inden du tager dem i brug i ansigtet

Hvis du gerne vil prøve et nyt produkt, eller hvis du synes, at lige meget hvad du kommer i ansigtet, så svier det, så kan du teste det først på et lille stykke hud.
Læg lidt af produktet et sted i ansigtet, hvor du ikke er ramt af rosacea, og hvis det svier inden for de næste 72 timer, så ved du, at du ikke kan bruge det.

5. De bedste olier og essentielle olier til rosacea

Naturlige planteolier som olivenolie, kokosolie og især kæmpenatlysolie er fremragende til rosacea. Æteriske olier er også gode at bruge i hudplejen. Husk dog altid at blande dem med planteolierne.

Disse æteriske olier har kølende og anti-inflammatoriske egenskaber, der kan lindre og berolige symptomer og udbrud.

  • Kamilleolie, romersk (anthemis nobilis): Anti-inflammatorisk, kølende, beroligende, lindrer rødme og kløe.

  • Kamille, tysk (matricaria chamomilla): Anti-inflammatorisk, kølende, beroligende, beroliger rødme, beroliger kløe.

  • Helichrysum (helichrysum italicum): Anti-inflammatorisk, kølende, fremmer helbredelse.

  • Lavendel (lavandula angustifolia): Anti-inflammatorisk, kølende, fremmer helbredelse.

  • Rose (rosa damascena): Anti-inflammatorisk, kølende, beroligende, kan reducere forstørrede kapillærer.

  • Sandeltræ: Anti-inflammatorisk, kølende, beroligende, kan reducere forstørrede kapillærer.

Relaterede artikler:


Forbehold:

Alle oplysninger i dette indlæg er kun til orientering, og bør ikke tages som medicinsk rådgivning. Udtalelserne i denne blog er ikke blevet evalueret af sundhedsmyndighederne. Produkter og alle de offentliggjorte oplysninger knyttet til dette indlæg, er ikke beregnet til at diagnosticere, behandle, helbrede eller forebygge nogle sygdomme. Oplysningerne i dette indlæg kan ikke erstatte en konsultation med din læge, og skal ikke opfattes som medicinsk rådgivning. Hele indholdet af denne blog er baseret på Hanne Robinsons meninger. Ved at læse og bruge denne blog accepterer du, at bruge denne publikation udelukkende til personligt oplysende brug, og ikke som en erstatning for medicinsk eller anden professionel rådgivning.