Juicer, kombucha og bone broth: 6 healende drikke til din dagligdag

juicer.jpeg

In English 🇬🇧

Som man måske nok har bemærket, hvis man følger denne blog, så er forfatteren temmelig glad for at drikke og for at komponere farverige drinks - altså de alkoholfrie af slagsen.

Skal hun være sund i en fart, have en flot naturlig glød i kinderne, af med de mørke rander og ud med det røde i øjnene, så er det altid saftpresseren, blenderen og scoby’en, som trofast står klar til at levere resultater.

Sunde drikke er nemlig uovertrufne, når det kommer til mængden af næringsstoffer.

I stedet for at tygge sig igennem ti gulerødder og et helt grønkål, kører man bare det hele igennem saftpresseren, og gennemgøder dermed kroppen med vitaminer, mineraler, phytonæringsstoffer, antioxidanter og meget mere i løbet af få minutter.

Sunde drikke er også en måde at få sin probiotika på, og en lynhurtig måde at løfte eftermiddagsenergien på i stedet for at række ud efter den koffeinholdige.

min top-6-liste over sunde drinks, som man let kan inkorporere i sin daglige rutine

1. GRØNNE JUICER + ENERGI.

Den bedste grønne juice er lavet på grønkål, citron, æble, ingefær og mynte, og den sparker øjeblikket liv i kroppen, og er den nemmeste måde at gennemnære kroppen med levende energi, og give huden fornyet glød.

En grøn smoothie eller drik med masser af bladgrønt i indeholder gode mængder af nitrat, som omdannes til nitrogenoxid i kroppen.

Nitrogenoxid har mange helbredsmæssige fordele. Det hjælper bl.a. med at ilte blodet bedre, udvide blodkarrene og forbedre blodgennemstrømningen, som er med til at øge ydeevnen under træning og forbedre hjernefunktionen.

At indtage bladgrønt dagligt er som at lave dybe yoga-vejtrækninger, det vil hjælpe dig med at løbe bedre, uanset om du er på kontoret eller på løbebåndet.

groenjuice.jpeg

2. ÆBLECIDER MED KRYDERURTER + ANTIINFLAMATORISK og god fordøjelse.

Firecider er en stærk, sød, velsmagende og eddikeagtige opstrammer, og et populært naturlægemiddel, fordi de heftige krydderurter i æblecidereddike-lagen er en meget kraftfuld, let beroligende og antiinflammatorisk komposition. Den er pakket med immunboostende ingredienser, og man kan let lave sin egen version. Et enkelt shot om dagen holder fordøjelsen sund og energien høj.

3. RØDBEDER + BLODTRYK, udholdenhed og afgiftning.

Rødbeder er også fulde af nitrat som hjælper med at sænke blodtrykket og øge træningsydeevnen ligesom bladgrønt’en som jeg beskrev ovenfor. Rødbeder har også blod og leverrensende egenskaber. Jeg kan godt lide kvass, som den fermenterede udgave af rødbededrikken og som er en god måde at bevare næringsstofferne længe på.

4. KOMBUCHA + DET GODE HUMØR.

80 procent af vores immunsystem er i vores fordøjelsessystem, og det gode humør kommer også mestendels fra en glad mave. Kombucha fylder dig med probiotika, der er med til at gøre os mere glade. Udover at balancere de dårlige bakterier i tarmen, påvirker de også frigivelsen af serotonin - det kemikalie, der påvirker følelserne. 95% af vores serotonin bliver produceret i maven. Bakterierne sender ikke kun kemikalier til hjernen, de booster også et system af neuroner i tarmen, der løfter humøret.

5. GURKEMEJE + IMMUNBOOST.

Gyldenmælk er en sand klassikker. Ikke bare smager denne lune drik guddommeligt, den er også et solidt spark til dit immunsystem. Gurkemejen sammen de sunde fedtstoffer er et godt match, der styrker hinandens healende egenskaber.

6. BONE BROTH + SMUK HUD.

Hvis du kun vil ændre én ting i din dagligdag for at blive sundere, så begynd at lave bone broth, for suppe langtidskogt på ben er en af verdens bedste kilder til nogle vanvittige sunde næringstoffer som man kun finder i animalske knogler, hud, brusk, ledbånd, sener og knoglemarv. Disse stoffer styrker hele kroppen fra immunsystemet, tarmsystemet, huden og så hjælper det med at mindske inflammationer.

Med alderen producerer kroppen mindre kollagen, som er grunden til, at vores hud og led bliver tyndere, svagere og mindre fleksible, men det kan bone broth ændre på, for Bone Broth er en meget rig og naturlig kilde til kollagen.

Du finder alle opskrifterne her:

Hanne RobinsonComment