Dette indlæg indeholder affiliate links.

Histaminintolerance

Fermenterede fødevarer er et no-go, hvis du lider af histamin-intolerance.

Hvis du oplever, at du reagerer sært på visse fødevarer, som de fleste andre ellers anser som sunde, kan det være, at du lider af en lidet kendt, men ikke ualmindelig form for madallergi -  histaminintolerance.

Denne fødevareintolerance er vanskelig at diagnosticere, har en mangesidet symptomprofil og forveksles ofte med en række andre tilstande. Jeg er på ingen måde ekspert på dette område, men jeg er faldet over emnet nogle gange på det seneste og især i forbindelse med min research omkring eksem. Jeg synes, at tilstanden er relevant, at gøre opmærksom på.

Hvad er histaminintolerance?

Selv om mange mennesker kun forbinder histamin med allergiske reaktioner, så er det under normale omstændigheder et vigtigt molekyle, der udfører tre vigtige funktioner. Histamin er:

  • En neurotransmitter - en kemisk budbringer, der passerer fra én neuron til en anden i nervesystemet.
  • En mavesyrekomponent, der hjælper med at nedbryde fødevarer.
  • En inflammatorisk responsmekanisme, der udvider blodkarrene så de hvide blodlegemer hurtigt kan nå frem og neutralisere angribere

Når et allergen provokerer vores immunsystem, frigives en type hvide blodlegemer, kaldet mastceller, histaminer i den inflammatoriske immunrespons. Dette er en del af et sundt, afbalanceret immunsystem.

Der er også fødevarer, der naturligt indeholder histamin, eller udløser frigivelsen af histamin i kroppen. Problemerne opstår, når vi har for meget histamin i kroppen på grund af enten en dysfunktion eller mangel på de enzymer, der nedbryder histamin, kaldet histamin N-methyltransferase (HNMT) og diamin oxidase (DAO). Uden disse enzymer til effektivt at rydde ud i den overskydende histamin, kan overskuddet skabe en masse problemer. Dette er histamin intolerance.

Symptomer på histaminintolerance

Uanset årsagen så viser histaminintolerance sig med forskellige tegn og symptomer såsom:

  • Kløe især i huden, øjne, ører og næse.
  • Udslæt.
  • Hævelse - især i ansigt- mund og undertiden halsen, sidstnævnte giver en følelse af indsnævring af halsen.
  • Blodtryksfald.
  • Øget puls – hjertebanken.
  • Symptomer, som ligner en angst eller panik.
  • Brystsmerter.
  • Tilstoppet næse og løbende næse.
  • Irriterede øjne, øjne, der løber i vand og røde øjne.
  • Nogle typer af hovedpine (ikke migræne).
  • Træthed, forvirring, irritabilitet.
  • Ofte tab af bevidsthed, som normalt kun varer et eller to sekunder.
  • Problemer med fordøjelseskanalen - halsbrand, fordøjelsesbesvær, sure opstød.

Ikke alle disse symptomer forekommer hos den enkelte, og sværhedsgraden af symptomerne varierer, men symptommønstrene synes at være konsistent for hver person.

Foruden de ovennævnte symptomer, kan overskydende histamin forværre eksisterende lidelser. Eksem er et eksempel. Eksem er en betændelsestilstand i huden, også kaldet atopisk (allergisk) dermatitis. Når fødevarer med højt histaminindhold indtages, kan personer med en mindre effektiv histamintolerance opleve en forværring deres eksem.

Ting man kan gøre, hvis man lider af histamin intolerance

Man kan mindske eller minimere symptomerne på for meget histamin i kroppen, ved at eliminere histaminholdige fødevarer fra sin diæt, men succesraten afhænger stadig af den enkeltes toleranceniveau over for histamin. Histamin-diæten nedenfor er designet til at udelukke alle kendte histamin-fødekilder. Dog vil nogle mennesker ikke opnå lindring alene ved diæten fordi selv, ved at udelukke alle histaminrige fødevarer vil deres samlede niveau af histamin stadig overstige deres enzymers evne til at nedbryde det, der er i kroppen. I disse tilfælde vil antihistaminer ofte kunne hjælpe.

Fermenterede fødevarer er nogle af de største skurke, da selv gavnlige bakterier producerer histamin under fermentering. Faktisk er en reaktion på fermenterede fødevarer et klassisk tegn på histaminintolerance, især hvis man ikke i øvrigt tolererer probiotiske kosttilskud. Andre fødevarer med højt histaminindhold:

Fødevarer med højt histaminindhold:

Disse fødevarer kan forårsage histamin-overload i kroppen:

  • Alkohol (herunder vin)
  • Dåsemad
  • Oste
  • Chokolade
  • Aubergine
  • Fermenterede fødevarer (kombucha, kimchi, sauerkraut, yoghurt, kærnemælk, kefir)
  • Bælgfrugter (kikærter, sojabønner, jordnødder)
  • Nødder
  • Færdigretter og fastfood
  • Røgvarer (bacon, laks, salami, skinke etc.)
  • Skaldyr
  • Spinat
  • Eddike

Krydderier og smagsforstærkere:

  • Kanel, nelliker, eddike
  • Chilipulver, anis
  • Karry, muskatnød

Fødevarer, der frigiver histamin:

Disse fødevarer har et lavt histaminindhold men kan udløse frigivelse af histamin og skabe problemer for personer med histaminintolerance:

  • Avocadoer
  • Bananer
  • Dadler
  • Rosiner, ribs (friske eller tørrede)
  • Citrusfrugter (kiwi, citron, lime, ananas, papaya, blomme)
  • Jordbær, hindbær, tranebær
  • Tomater

Diamin oxidase (DAO) enzym blokkere:

  • Alkohol
  • Energidrikke
  • Te (sort, grøn)

Fjern problem-fødevarerne fra din kost

En elimineringsdiæt er en klassisk måde at finde ud af hvilke fødevarer, der udløser reaktion og inflammation.

Fokuser først og fremmest på at spise friske fødevarer

Bakteriel vækst i fødevarer, der ikke har været på køl kan øge histamin. Så prøv at spise friske fødevarer så ofte som muligt, og frys madrester straks i separate beholdere.

Foretræk disse fødevarer, når du er på lav-histamin-diæt:

  • Kokosmælk
  • En lille smule æg i et bagte produkter som pandekager, boller og kager er tilladt
  • Frisk vildtfanget fisk
  • Frisk økologisk kød
  • Friske grøntsager (undtaget auberginer, tomater og spinat)
  • Gluten-fri (fx. ris, majs, boghvede)
  • Urtete
  • Frisk frugt (undlad citrus)
  • Rismælk

Heal din tarm

Fødevarer er ikke de eneste kilder til for meget histamin i kroppen. Tarmbakterier og ubalancer i mikroorganismerne kan også frigive histamin og udløse symptomer. Problemer som utæt tarm, bakterieovervækst i tyndtarmen og candida kan være benzin på dit histaminintolerance-bål.

Heal din tarm med hjemmelavet suppe kogt på ben (bone broth) og med histaminsænkende probiotika.

Probiotika

Tidlige undersøgelser af gnavere og reagensglasforsøg har vist, at visse probiotiske stammer kan hjælpe med at minimere frigivelse af histamin. De mest effektive stammer er sandsynligvis Lactobacillus rhamnosus eller typer af Bifidobacterium-stammer, men der er dog ingen garanti for, at de vil hjælpe.

Lactobacillus rhamnosus (og et par andre), har vist at kunne nedregulere histaminreceptor og samtidig opregulere antiinflammatoriske funktioner, såsom (IL) -8. Med andre ord: dette probiotika skruer ned for to vigtige allergi / mastcelle / histaminreceptorer, mens det skruer op for aktiviteten af anti-inflammatoriske aktiviteter.

Udo's Choice indeholder de nævnte probiotika.

Vigtigt. Man kender ikke den optimale dosis probiotika til denne tilstand, ej heller de langsigtede bivirkninger (hvis nogen), så konsulter altid din læge først.

Få nok magnesium

Når magnesium er mangelfuldt producerer kroppen histaminer. Læs her hvordan du kan genopbygge din magnesiumbalance.

Støt leveren

Støt leveren med urter som marietidsel, artiskokblade og wasabi.

Spis fødevarer, der hjælper din krop med at slippe af med overskydende histaminer:

Øg dit indtag af fødevarer med B6- vitamin, C- vitamin og kobber.

  • B6-vitamin: kylling, kalkun og kartofler.
  • Kobber: asparges og lever
  • C-vitamin: frugt og grøntsager (undtagen for dem højt histamin)
  • Sort spidskommen og quercetin er også to naturmedicin-urter, der virker som naturlige antihistaminer.

Forbehold:

Alle oplysninger i denne blog er kun til orientering, og bør ikke tages som medicinsk rådgivning. Udtalelserne i denne bog er ikke blevet evalueret af sundhedsmyndighederne. Produkter og alle de offentliggjorte oplysninger knyttet til denne bog, er ikke beregnet til at diagnosticere, behandle, helbrede eller forebygge nogle sygdomme. Oplysningerne i denne blog kan ikke erstatte en konsultation med din læge, og skal ikke opfattes som medicinsk rådgivning. Hele indholdet af denne blog er baseret på Hanne Robinsons meninger. Ved at læse og bruge denne blog accepterer du at bruge denne publikation udelukkende til personligt oplysende brug, og ikke som en erstatning for medicinsk eller anden professionel rådgivning.