Tips til at lindre stress 

Tips til at lindre stress

Stress er en del af livet, og man kan ikke altid undgå det, men man kan imødekomme det ved at blive opmærksom på de situationer, der udløser ens stress, og hvilke strategier man hidtil har brugt til at håndtere og justere det. Man kan fx kigge på:

  • hvordan man anvender sin tid

  • om der er balance i, hvad man gør for andre, og hvad man gør for sig selv

  • om man har en følelse af formål med livet

  • om man har en god og sund livsstil

AFSLAPNINGSTEKNIK:

Denne afslapningsøvelse tager kun få minutter at lave og bør øves mindst to gange om dagen, hvis man har tendens til stress. Den er stressforebyggende og er især nyttig på tidspunkter, hvor man oplever ængstelse og uro. Den kan også hjælpe med at falde i søvn.

  • Sid behageligt eller lig ned med benene op ad en væg.

  • Luk øjnene, og læg hænderne på maven.

  • Tag 10 dybe, langsomme vejrtrækninger NED I MAVEN på denne her måde:

    • Luk munden, træk vejret gennem næsen og fyld maven op med luft på en indånding mens du tæller til 4.

    • Hold vejret mens du tæller til 7.

    • Ånd ud gennem munden mens du tæller til 8.

  • Efter den 10'ende dybe vejtrækning tømmer man hovedet så meget som muligt for tanker, og trækker vejret normalt igen.

  • Det er ekstra godt at lave øvelsen med frisk luft i lokalet.

Ting, der også kan hjælpe

  • Daglig meditationspraksis (her et par gratis mindfulnessøvelser)

  • Tankefeltterapi – denne her tappemetode har virket på mig.

  • Terapi – få ryddet op i de ting, der nager og har gjort det længe.

  • Foretag, de ændringer der er nødvendige i forhold til relationer, job, etc.

  • Gør ting, der giver glæde

  • En periode med tilskud af B-kompleks eller medicinske svampe.

  • Sørg for at få nok magnesium

  • Få lidt solskin og frisk luft hver dag eller tag et tilskud af D3-vitamin